Autóvásárlási kedvezményt tervez a német állam

Közpénzből finanszírozott autóvásárlási kedvezmények bevezetését tervezi a német kormány a koronavírus-világjárványt megszenvedő autóipar támogatására, a Spiegel című hírmagazin szerint az év végéig 5 milliárd eurót (1750 milliárd forint) fordíthatnak erre a célra.

A szövetségi kormány formálódó gazdaságösztönző csomagjának részeként tervezett kedvezmény a gazdasági minisztérium elképzelése szerint hagyományos és elektromos meghajtású új német autók után is jár majd – olvasható az MTI szemléjében.

A kocsikat a tömeg és a szén-dioxid-kibocsátás alapján kategóriákba sorolják. Minél kisebb a tömeg és alacsonyabb a kibocsátás, annál nagyobb a kedvezmény. A gyártmányok nagyjából kétharmada az úgynevezett B hatékonysági kategóriába tartozik, egy ilyen autó árából 2500 euró kedvezményt kaphat a vásárló. A belsőégésű és elektromos motorral is rendelkező hibridautók után további 750 euró, a tisztán elektromos meghajtású kocsik után további 1500 euró kedvezmény járhat a kereszténydemokrata (CDU) vezetésű minisztérium terve szerint.

A koalíciós társ szociáldemokraták (SPD) ellenzik a belsőégésű motorral szerelt kocsik vásárlásának állami támogatását. A gazdaságösztönző csomagról kedden tárgyalnak a koalíciós egyeztető tanácsban. A csomag 50-100 milliárd euró nagyságú lehet, legfontosabb elemei közé tartozik a járvány miatt tartós válságba került ágazatok és szakmák megsegítése, így újabb támogatásokra számíthatnak például a vendéglátással, az utazásszervezéssel és a rendezvényszervezéssel foglalkozó vállalkozások.

Az új program kiegészíti az eddigi intézkedéseket, amelyek a gazdaság stabilizálását, a vállalkozások fennmaradásának biztosítását szolgálják. A vissza nem térítendő támogatások, hitelek és hitelgarancia-vállalások keretösszege hozzávetőleg 1000 milliárd euró. Más támogatási formákat is alkalmaznak, így például július 1-jétől 2021. június 30-ig 19 százalékról 7 százalékra csökkentik az éttermekben, kávézókban és egyéb étkezőhelyeken felszolgált ennivaló árára rakódó általános forgalmi adót (áfa).

A kormány mellett működő független gazdaságpolitikai tanácsadó testület, az úgynevezett gazdasági bölcsek tanácsa ellenezi az ágazatokra szabott támogatásokat. Az 1963 óta működő testület tagjai a napokban egy állásfoglalásukban kifejtették, hogy nem csupán a keresletet kellene élénkíteni, hanem érdemes lenne ösztönözni a gazdasági szerkezet átalakulását, a versenyképesség javulását is.

Főleg éppen az olyan „ágazatspecifikus”, valamely gazdasági ágazat igényeihez igazított támogatást kellene mellőzni, mint az autóvásárlási kedvezmény, mert csak megmerevítik, bebetonozzák az utóbbi évtizedekben kiépült szerkezeteket, átütő konjunktúraélénkítő hatásuk viszont nincs.

A testület kiemelte, hogy hasznosabb az adózási szabályok átalakításával ágazattól függetlenül segíteni minden cégnek, amely a járvány előtt nyereséges volt, és érdemes törekedni az energiaárak csökkentésére, ami a vállalkozásoknak és a háztartásoknak is jelentős segítség lenne.

Egy sor további javaslatot is tettek, a többi között kifejtették, hogy érdemes ösztönözni az úgynevezett humán tőke növelését, a tudás és a szakértelem bővítését, a készségek, képességek fejlesztését szolgáló erőfeszítéseket, hogy a rövidített munkaidőre átállított vagy az állásukat elvesztő munkavállalók jobban boldogulhassanak a válság után.

A kormány előrejelzése szerint Németország hazai összterméke (GDP) 6,3 százalékkal csökkenhet az idén, ez a legnagyobb visszaesés a második világháború utáni német történelemben. Jövőre viszont már 5,2 százalékos növekedés következhet, és az Európai Unió legnagyobb gazdasága 2022 elejére elérheti a koronavírus-világjárvány előtti szintet.

Kiemelt kép: OLE SPATA/DPA/DPA PICTURE-ALLIANCE VIA AFP


Source: 24 teszt