Így változott a divat a lelátókon

Míg az 1900-as évek első felében a drukkerekre a keményre vasalt inggallér, a kalap és a nyári öltöny volt jellemző, addig napjainkban már a klubok mezeibe öltözött, néha az extremitás határait súroló férfiakat és nőket lehet látni a lelátókon.

A divat és az öltözködési szabályok az elmúlt száz évben óriási változásokon mentek keresztül, de ami a szurkolók öltözködéseit illeti, sokkal nagyobb hatással volt rá a futball kereskedelmi termékké való átalakulása, amivel együtt fejlődött ki a futball kiegészítőinek a piaca is.

Az girardi kalaptól a félmeztelen ultrákig

Az 1900-as évek elején a lelátókon még girardi kalapot viselő férfiakat lehetett látni. Nem volt még kerítés, a gyerekek a fűben fekve, a pálya mellett nézték végig a meccset.

Ahogy épültek a stadionok, úgy tűntek el a futballpálya mellől a szotyizó, tökmagozó tömegek, helyettük megjelentek a fanatikus rajongók és az ultrák. A szurkolók a ruházatukkal és kiegészítőikkel a rajongásuk mellett az összetartozás érzését is erősítik, amiből persze a nagyvállalatok és a klubok húzták a legnagyobb hasznot.

A 90-es években kezdett divattá válni a lelátók egyre látványosabbá tétele. A kerítésekre és a korlátokra zászlókat és üzeneteket akasztottak. Egy-egy mérkőzés után a felajzott szurkolók régen is megpróbálták kiengedi a gőzt, hol a kocsmákban, hol pedig inkább egymást püfölve, de az előre leszervezett, gyakran vandalizmussal párosult harcok szintén a 90-es években váltak egyre gyakoribbá.

 

“A futball a férfiak játéka, ahhoz a nők nem érthetnek”

Évtizedekig ez határozta meg a társadalom gondolkodását, ha a nők és a futball került szóba – azt nem állítjuk, hogy ezt mára teljesen eltűnt a közgondolásból. Napjainkban azonban a női szurkolók rendszeres vendégei a lelátóknak, és nemcsak párjuk vagy édesapjuk miatt, hanem mert rajonganak valamilyen klubért vagy éppen egy focistáért.

Fotók tucatjai készülnek lenge öltözetben drukkoló nőkről, pedig egykoron még sokakat bosszantott már az is, ha a focit szerető hölgyek rövidnadrágban lépnek a pályára. Ehhez képest ma már senki nem lepődik meg például a brazil nők öltözékén a lelátókon.

Fans cheer for Brazil in Saitama Stadium, Japan, 26 June, 2002, before the start of the Brazil-Turkey semi-final match of the FIFA 2002 World Cup Korea Japan. AFP PHOTO/PEDRO UGARTE / AFP PHOTO / PEDRO UGARTE
Fotó: AFP PHOTO / PEDRO UGARTE

Amikor a kiskedvencet is utoléri az őrület

A legnagyobb rajongók még a házi kedvenceiket beöltöztetik, ha fociról van szó. Sálak, nyakörvek és ruhák is készülnek már állatoknak az adott klub színeivel. Az már más kérdés, hogy vajon az állatok is élvezik-e az effajta szurkolást a gazdi részéről. Ebből is látszik, a nagy cégek és vállalatok milliárdokat tesznek zsebre a mez –és egyéb focis kiegészítők eladásából. De amíg van rá kereslet, addig lesz rá kínálat.

Two dogs named Trixi and Pauli are dressed in the German colours in Kempten, southern Germany on June 20, 2016 on the eve of the Euro 2016 football match between Nothern Ireland and Germany. / AFP PHOTO / dpa / Karl-Josef Hildenbrand / Germany OUT
Fotó: AFP PHOTO / dpa / Karl-Josef Hildenbrand

 

Szponzorált tartalom

A cikk a Canesten támogatásával készült.


Source: 24 teszt