Ismert milliárdos épít szállodát a Keleti pályaudvar mellett
Budapest képe az elmúlt néhány évben gyökeresen megváltozott: város- vagy építészettörténeti szempontból értékes, védett vagy épp védtelen épületeket radíroztak ki a városból – sokszor fontos kulturális veszteséget okozva ezzel –, hogy helyüket társasházak, irodák, illetve szállodák vehessék át. Ezzel párhuzamosan a hosszú időn át teljesen kihasználatlan vagy épp parkolóvá vált foghíjtelkek beépítése is megkezdődött. Az eredmények azonban csak kevés esetben váltották be a hozzájuk fűzött reményeket, hiszen a beépítésre szánt földdarabokon nem a belső kerületek zöldterületeinek méretét növelő, a környéken élők életszínvonalát javító vagy a környezetével legalább minimális kapcsolatot ápolni válni vágyó épületek, hanem valódi monstrumok születtek.
Ismeretlen Budapest néven futó sorozatunkban korábban számos hasonló ügyet mutattunk be, kevés eset volt azonban olyan meglepő, mint a szocializmus modern építészetének egyik fontos darabja, a Lestyán Ernő tervei szerint született Csarnok téri transzformátorházhoz ragasztott Meininger Hotel esete, ami a főváros utolsó halászházának tőszomszédságában az elsők közt mutatta meg, hogy a XX. század, de leginkább a Kádár-kor derekának modern építészete, illetve a harmonikus városkép megőrzése iránti vágy a fővárosban egyszerűen eltűnt.
Ezt a megállapítást azóta számos másik eset – köztük Virág Csaba várnegyedbeli Országos Teherelosztójának lebontása – is bizonyította, az Európa-szerte húsz városban jelen lévő Meininger-lánc első budapesti szállodájánál alkalmazott megoldás azonban túlszárnyalhatatlan maradt. A 2019 tavaszán átadott, de a Vadász Építész Stúdió két tagja, Vadász Bence és Miklós Zoltán által hét évvel korábban tervezett, 184 szobában 744 ágyat rejtő, kétségkívül mozgalmas látszóbeton homlokzatot kapó épületet
A projekt mögött álló, Lövőház utcai irodaházba bejegyzett cég, a Bedori Investment Kft. hátterében hosszú ideje a több lábon álló milliárdos, Apáthy Zoltán Endre van jelen, akinek neve idén már nem először tűnik fel a budapesti építési projektek körül: néhány hónappal ezelőtt egy másik cége, a Recontra Ingatlanhasznosító és Üzemeltető Szolgáltató Kft. állt ugyanis a Márványmenyasszony-ügy hátterében.
A két és fél évszázadon át nagyobb megszakítások nélkül működő étterem épületét részlegesen lebontani vágyó, majd a felszabaduló területre építeni kívánó cég bontási engedélyének az illetékes kormányhivatal előbb zöld utat engedett, majd a jókora felhördülés miatt visszavonta azt, nem elszalasztva a lehetőséget arra, hogy néhány kormánypárti politikussal együtt rámutasson:
Ezzel az állítással csak egyetlen probléma volt: az, hogy az építési jogkörök lényegi része 2020. március elsejével a kormányhivatalokhoz vándorolt, így a kerület saját jogi eszközeivel egyetlen szalmaszálat sem tudott volna keresztbe tenni a projekt előtt, leszámítva persze azt, ha még a bontási engedélyhez való folyamodás előtt helyi vagy fővárosi védettséget helyez a Márvány utcai épületre.
Az 1995-ös alapítása óta számtalan vállalat, állami épület, rendezvény biztosításáért felelő Árgus-Security, a Lánchíd felújításában is oroszlánrészt vállaló Hídépítő-csoport (Hídépítő, A-Híd, I-híd, K-híd, M-híd), a hitelekkel, vevőköveteléssel, illetve lízinggel is foglalkozó City Leasing & Faktor (ami korábbi nevén, Andrew’s Leasing-ként egy 3,66 milliárd forintos dél-aföldi busztendert is megnyert úgy, hogy korábban sosem foglalkozott hasonló üzletekkel), illetve a Lajvér Borászat hátterében is álló vállalkozó most egy bonyolult hátterű projektet indított el a megvalósulás felé: a jelenlegi tervek szerint
A helyzet persze távolról sem annyira egyszerű, hogy két mondattal elintézzük, hiszen a Festetics György utca 9. az ezredforduló óta a főváros egyik legfurcsább sorsú telkévé vált: a 2000 februárjában a Villa-Terra, majd hat hónappal később az Euro-Ingatlan Kft. birtokába került földdarabnak ugyanis már lassan húsz éve nem szabadna üresen állnia: a józsefvárosi önkormányzat és az Euro-Ingatlan közt 2000 szeptemberében született megállapodás szerint a tervezett
Az akkor az SZDSZ-es Csécsei Béla vezette kerület kötbért is kilátásba helyezett, így a cégnek a dokumentum szerint 2004. január 1-jétől minden egyes napnyi késedelemért 8283 forintot kellett volna fizetnie.
A munkáknak a következő években semmi nyoma sem látszott, sőt, a kötbér sem érkezett meg a később már Kocsis Máté vezette józsefvárosi önkormányzat számlájára – derül ki egy, a történetet összegző, 2021. januári előterjesztésből, így a 2008-as, illetve 2010-es felszólítás után a kerület egy több mint 21,8 millió forintról, illetve annak járulékairól szóló fizetési meghagyást juttatott el a földdarabot akkor fizető parkolóként hasznosító Euro-Ingatlanhoz.
Az ügy gyorsan peres eljárássá alakult, a felek azonban 2012 tavaszán meg tudtak egyezni: a városgazdálkodási és pénzügyi bizottság áprilisban úgy döntött, hogy
A munkálatoknak mindehhez 2016 közepén meg kellett volna kezdődniük, a helyzet azonban továbbra sem változott.
A Fiumei út torkolatától néhány lépésnyire álló területtel kapcsolatos célok végül 2017 februárjára tisztázódtak, mikor a tulajdonos kijelentette: szállodát akar építeni a területen, ami „az ingatlanpiaci folyamatok miatt” csak 2019 végére lesz készen, így kérte, hogy az önkormányzat 2017 közepétől másfél évre újra csak tekintsen el a kötbérfizetéstől.
Ennek a kérésnek Józsefváros vezetése eleget is tett, és újabb határidőt (2019. dec. 31.) szabott meg a használatbavételi engedély leadására, kikötve, hogy amennyiben ez nem érkezik meg időben, akkor az Euro-Ingatlannak a kötbérmentes időszak napjaiért visszamenőlegesen 9,14 millió forintot kell fizetnie, 2020-tól pedig a napi kötbér összege a kétszeresére, napi 20 ezer forintra módosul.
A kerület élén eközben kétszer is személycsere történt: 2018-ban Kocsis országgyűlési képviselő lett, helyét előbb az időközi választásokon győztes korábbi alpolgármester, Sára Botond vette át, a polgármesteri tisztet a 2019-es önkormányzati választás óta pedig Pikó András tölti be.
A Festetics György utca 9. helyzetén ez semmit sem javított, hiszen a 2020. február 20-tól már F9 Ingatlanbefektetési Kft. néven működő (a névben az F9 nyilvánvalóan a címre utal), változatlan tulajdonosi hátterű cég a kerület honlapján elérhető, már említett előterjesztés szerint 2020 folyamán
A helyzet a tavalyi év végére még kuszább lett, hiszen Apáthy novemberben azt kérte (majd decemberben egy újabb kérelemben pontosította), hogy a „megváltozott gazdasági környezetre tekintettel” 2020 második felére a napi kötbért újra a korábbi összegre csökkentsék, sőt, a kivitelezés első napján a kötbérfizetési kötelezettség is szűnjön meg. A Józsefvárosi Gazdálkodási Központ Zrt. javaslatára ezeket a kéréseket a képviselő-testület helyett a veszélyhelyzet miatt egy személyben döntő Pikó január 28-án elutasította – derül ki az online is elérhető 23/2021. számú határozatból –, így az F9-nek továbbra is fizetnie kell a kötbért, aminek jelenleg az április 30. óta esedékes részét (ennek összege most közel 1,1 millió forint) még nem utalták át az önkormányzat számlájára.
E-mailben feltett kérdéseinkre a saját honlappal nem rendelkező F9 Ingatlanbefektetési Kft.-hez az Opten céginformációs adatbázisában kapcsolt címről nem érkezett válasz, áprilisban azonban hirtelen megindultak a tereprendezési és alapozási munkálatok:
Az építési terület határán látható – a szomszédos 11. számú ház tűzfalára illesztett – információs tábla szűkszavúsága ellenére néhány részlet azért ismert a projektről: az önkormányzati dokumentumok szerint
aminek terveit a debreceni Aquaticum Strandfürdőt, az Új Hidegkuti Nándor Stadiont, az Apáthyhoz kapcsolódó Lajvér Borházat, a Korda Filmpark Látogatóközpontját, valamint a hajdúnánási Moto GP-pályát is megálmodó BORD Építész Stúdió (felelős tervező: Bordás Péter) szignózta.
A látványtervek, illetve az alaprajzok a tervezőiroda és a szállodalánc honlapján sem szerepelnek, a BORD-nak küldött levelünkre pedig nem kaptunk választ, így kérdés, hogy milyen arculatú, illetve minőségű épület kerül majd a nyüzsgő Fiumei és Kerepesi út közti, jórészt csak villamosok által használt utcába.
A leendő épületnek néhány, a kerületi építési szabályzat által meghúzott határt persze figyelembe kell vennie, biztosra vehető tehát, hogy a hotel mélygarázsa
Utóbbi persze nem jelenti azt, hogy a teleknek legalább hatodát növényzet borítja majd, hiszen zöldterületnek számít például az épületre kerülő zöldtető is.
A jogerős építési engedélyt 2021. január 22-én megkapó terveket az F9 tulajdonosa jól láthatóan házon belül próbálja valóra váltani, így a generálkivitelezői szerepet a Hídépítő-csoporthoz tartozó A-Híd kapta, a mélyépítési feladatokat pedig a Hídépítő és a Bachy által alapított, ma azonban már egyedül a francia Soletanche Bachy kezében lévő HBM Kft. végzi.
A hotel 2023 harmadik negyedévében nyithatja meg a kapuit az első vendégek előtt – egyelőre azonban nem tudni, hogy milyen külsővel.
The post Ismert milliárdos épít szállodát a Keleti pályaudvar mellett first appeared on 24.hu.
Source: 24 teszt