Óvatosan az olimpia szó használatával!

Az „olimpia” szó, és az olimpiai jelképek, szimbólumok jogi védelem alatt állnak, valamint az olimpia eszméjével összefüggő jelképek – többek között az ötkarika, a zászló, olimpiai láng és fáklya, himnusz és a jelmondat – mellett az olimpiai játékokkal kapcsolatos számos kifejezés is védett. Komoly szabályok vonatkoznak továbbá az olimpiai játékokon résztvevők személyének, nevének, képének vagy sportteljesítményének reklám célokra történő, az olimpia időszaka alatti felhasználására is. A szabályozás értelmében minden olyan megjelenés, amely a védett elnevezéseket, jelképeket érinti, csak a MOB engedélyével jogszerű. Az előzetes és írásos engedély hiányában történő felhasználásuk Magyarország területén törvénysértő, amely a magyar jogban rögzített szankciók alkalmazását váltja ki – figyelmeztet az a most közzétett útmutató, mely részletesen is bemutatja a felhasználás jogszerű és jogszerűtlen eseteit, és amelyet a Magyar Olimpiai Bizottság (MOB) és az Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT) adott ki. (A MOB és az ÖRT 2012 óta minden olimpia előtt elkészít a témával kapcsolatban egy aktualizált útmutatót.)

A közelgő phjongcshangi téli olimpiával kapcsolatban nem megengedett például a 2018 és a PyeongChang / Phjongcshang együttes használata, de kontextustól függően problémás lehet az arany, az ezüst, a bronz, az érem, az eredmény, az olimpikon, a győzelem, a téli játékok és más szavak engedély nélküli használata is a reklámokban.

Az útmutató épp az ilyen esetekkel, az olimpiával kapcsolatos védjegyek jogszerű használatával kapcsolatban ad segítséget – mondta el Vékássy Bálint, a MOB főtitkára. Fazekas Ildikó, az ÖRT főtitkára hozzátette, szerinte egy ilyen útmutató kellő eligazítást nyújt a szakma számára, hogy elkerülhetők legyenek az esetleges félreértések, kellemetlenségek.

Az olimpia és a sportolók megérdemlik a védelmet, a reklámszakma pedig megérdemli, hogy részletes útmutatóval segítsék a munkáját

– mondta.

A korábbi olimpiai játékok kapcsán több magyarországi cég is belefutott már a problémába, hogy marketingtevékenységük során valamelyik olimpikon sikeréhez kapcsolódóan tettek közzé internetes bejegyzéseket. Mivel ezeket a MOB jogsértőnek minősítette, jogkövetkezményeket helyezett az érintett cégekkel szemben kilátásba a MOB.

A MOB és az ÖRT részletes útmutatója itt érhető el.


Source: 24 teszt