Pénz nélkül éheznek a Budapest–Belgrád vasutat építő indiaiak

A járdán ülve demonstrál 42 indiai vendégmunkás a szerbiai Kraljevo polgármesteri hivatala előtt – írja a Mérce szerb lapok híradásai alapján. A munkások szerb nyelvű táblákat tartanak fel, amiken az áll: „Sem víz, sem élelem!” és „A társaság 15 napja nem ad nekünk rendes élelmet.”

A városháza tájékoztatásából kiderült hogy, az Indiából érkező építőmunkások egy Nikolić nevű építkezési alvállalkozónál dolgoznak ideiglenes szerződéssel. Ez a cég hivatalosan egy amerikai társaság, az IDEA Capital tulajdona, és évek óta ismert arról, hogy az indiai szubkontinensről szállít olcsó munkaerőt Szerbiába építkezésekhez. Sajtóhírek szerint egy másik indiai munkáscsoport a Budapest–Belgrád vasútvonal szerbiai szakaszán dolgozott, a cég pedig két és fél havi bérüket nem fizette ki, így csupán fejenként 5000 dínárral (14 800 forint) küldték őket haza. A lap szerint így valószínűsíthető, hogy az a 42 építőmunkás, aki most a fizetés elmaradása miatt sztrájkol, ugyancsak a kínai finanszírozású vasútvonalon dolgozhat.

A szerbiai szakasz kínai és orosz finanszírozással készül. A munkások nagyobb része indiai, és főleg a Nikolić alkalmazásában áll. A tél közepén is jobbára fűtetlen, zsúfolt barakkokban laktak, a fizetésük rendszertelenül érkezett meg. Ugyan a 320 eurós alapbérük indiai mércével mérve nagyon magas, de ezzel a cég rendszeresen tartozik a folytonosan cserélődő, kölcsönzött külföldi munkásoknak.

Míg eredetileg a 2020-as költségvetésben Magyarország 61 milliárd forintot szánt a projektre, addig május végén az derült ki, a koronavírus után felállított gazdaságvédelmi alap terhére további pénzeket csoportosítottak át a projektre, így az már hivatalosan 143 milliárdot tesz ki az évben, emellett pedig 750 milliárd forintos kínai hitelből épül a teljes beruházás.


Source: 24 teszt